Aparat właściwy dla Ciebie
Fotografowanie

seria_zlotaKażdy z nas stanie kiedyś przed dylematem jaki cyfrowy aparat należy kupić aby zaspokoił nasze wymagania i potrzeby, jednocześnie żeby nie przepłacać. Może to być wybór któryś już z kolei, a może będzie to pierwsza nasza styczność z tego typu sprzętem.

Dla laika w sprawach fotografii i sprzętu z nią związanego będzie to wybór niezwykle trudny. Zazwyczaj taka osoba zda się na fachowość i wiedzę sprzedawcy. Jest to jak najbardziej słuszne podejście jeśli znamy sklep o którym wiemy że doradztwo jest profesjonalne a każdy klient traktowany indywidualnie i dla sprzedawcy liczy się właśnie satysfakcja klienta. Jeśli takiego sklepu nie znamy, to z doradztwem może być naprawdę różnie, z „fachowością” personelu sklepu też, można kupić sprzęt który zupełnie nie będzie odpowiadał naszym założeniom i oczekiwaniom.

Dostępny asortyment aparatów cyfrowych jest obecnie ogromny, producenci sprzętu kuszą liczbami pikseli, zoomów i różnymi „bajerami”, co nie koniecznie wiąże się z jakością zdjęć a zawsze więcej kosztuje. Warto więc przed zakupem poświęcić chwilę na zastanowienie się, warto rozważyć jakie mamy oczekiwania od aparatu który chcemy nabyć, jakiego typu zdjęcia będziemy robili najczęściej, w jakich warunkach.

Oto kilka najważniejszych, według mnie, wytycznych na początek:

  • Czy aparat ma być mały, tak żeby go można było zawsze nosić przy sobie i mieć bez kłopotu przy różnych okazjach?


Jeśli to jest dla nas bardzo ważną kwestią to w grę wchodzą jedynie najmniejsze aparaty kompaktowe, małe, zgrabne i często odporne na deszcz i upadki (niektóre modele). Zapomnijmy za to o dużych przybliżeniach, a jeśli są (np. 10 X zoom w Panasonic TZ4, Canon SX110 IS, Sony H10) to jakość zdjęć przy wykorzystaniu tych maksymalnych przybliżeń nie będzie świetna. O dobrej jakości zdjęć w trudnych warunkach oświetleniowych (pomieszczenia oświetlone żarówką, wieczór) też trudno tu mówić, ale przy dziennym świetle zrobimy niezłe zdjęcia z których będziemy zadowoleni. Taki aparat jest zawsze „pod ręką”, jeśli nie jesteśmy pasjonatami fotografii, zdjęcia robimy głównie rodzinne i zadowala nas przeciętna jakość to mały kompakt jest dobrym wyborem, tym bardziej że nie wydamy majątku na zakup takiego aparatu.

  • Jeśli aparat nie musi być mały, za to powinien posiadać duże zoomy (przybliżenia), możliwość ręcznych nastaw (czas naświetlania, przesłona, manualny focus i wiele innych), jeśli chcemy mieć pełną kontrolę nad ustawieniami parametrów ekspozycji i efektem końcowym, czyli zdjęciem, to do rozważenia pozostaje zaawansowany kompakt cyfrowy (np. Panasonić FZ28, Sony H50, Canon SX 5 IS, Nikon P90).



To już trochę inna “bajka” niż mały kompakt, aparaty te często oprócz zaawansowanych ustawień posiadają np. duże, trzycalowe, ruchome wyświetlacze (ekrany), które można ustawić pod różnymi kątami tak, żeby osoba robiąca zdjęcie mogła widzieć kadr w każdej sytuacji, trzymając aparat w górze, z dołu czy z boku. Niektóre mają mocowanie na zewnętrzną lampę błyskową oraz możliwość dokupienia konwertera na obiektyw, który poszerzy kąt „widzenia” obiektywu (przydatne w pomieszczeniach i do robienia zdjęć panoramicznych) lub zwiększy jeszcze zoom obiektywu. Jakość optyki, czyli obiektywów w takim sprzęcie jest dużo lepsza niż w małych kompaktach, co przekłada się na jakość zdjęć. Wszystkie posiadają dobrą stabilizację obrazu, która pozwala robić nie rozmazane zdjęcia „z ręki”, bez udziału statywu i na dużych przybliżeniach. Aparaty tego typu szybciej „wyostrzają” i szybciej „zoomują”, ale należy umieć wykorzystać ich potencjał, nadają się dla osób które mają już pewne pojęcie o fotografii albo dla tych którym nie zależy na wydanych pieniądzach (koszt takich zaawansowanych kompaktów to od ok. 1000 zł)

  • Jeśli zależy nam głównie na świetnej jakości zdjęć, na możliwości rozbudowy sprzętu, jeśli zdjęcia będziemy robili często przy słabym świetle lub fotografowali obiekty w ruchu, jeśli nie przeraża nas spora torba u boku, to tylko LUSTRZANKA CYFROWA będzie odpowiednim wyborem!

Obecnie ceny lustrzanek cyfrowych (amatorskich) są często niższe niż zaawansowanego aparatu kompaktowego a ich zalety ogromne.
Lustrzanka posiada kilkakrotnie większą (fizycznie, wymiarowo) matrycę światłoczułą niż każdy aparat kompaktowy. Matryca ta jest odpowiednikiem kliszy w aparatach analogowych, rejestruje ona obraz który przekazuje jej obiektyw. Im jest fizycznie mniejsza a jednocześnie znajduje się na niej wiele milionów pikseli, tym gorzej z jakością zdjęć, powstają tzw. „szumy” na zdjęciach, szczególnie przy fotografowaniu w słabszym świetle. Lustrzanki, w odróżnieniu od kompaktów charakteryzują dużo mniejsze szumy oraz dużo lepsze, naturalne, odzwierciedlenie kolorów.

Poniżej przykład zdjęcia zrobionego prostym kompaktem (takim sprzed 2 lat) oraz lustrzanką. Zdjęcia robione bez lampy przy kiepskim świetle żarówki:

zdjęcie z kompaktu

 


zdjęcie z lustrzanki

Komentarz do powyższych zdjęć:
Wydaje się jakby na drugiej fotografii oświetlenie było zupełnie inne, że to nie te same wręcz warunki w których były robione obydwa zdjęcia. Wystarczy spojrzeć uważniej aby zobaczyć że cień lalki jest na obu zdjęciach taki sam. Gołym okiem, nawet laika, widać walory lustrzanki.

Kolejną, bardzo ważną kwestią jest szybkość działania aparatu. I tu także lustrzanki nie mają sobie równych. Sam czas od włączenia aparatu do zrobienia pierwszego zdjęcia to w przypadku lustrzanki to milisekundy, w przypadku kompaktów już kilka sekund.
Następną sprawą dotyczącą szybkości działania jest czas który aparat potrzebuje aby ustawić najlepszą ostrość po przyciśnięciu spustu migawki ( tzw autofocus). I znowu lustrzanka rozkłada wręcz na „łopatki” każdy kompakt cyfrowy, możemy śmiało robić zdjęcia bardzo szybko poruszających się obiektów.
Lustrzanką cyfrową możemy też robić zdjęcia seryjne z prędkością ok. 3 klatek na sekundę (w lustrzankach amatorskich), co się bardzo przydaje się gdy fotografowana scena szybko się zmienia, można zawsze „trafić” naprawdę dobre ujęcie, czego kompakt nam już nie zagwarantuje:

mini_img_5176

 

Jest też kwestia uniwersalności i rozbudowy sprzętu, w lustrzance za sprawą wymiennych obiektywów (które swoją jakością bardzo, ale to bardzo przewyższają każdy kompakt) jest taka możliwość. Każdy może dobrać odpowiedni obiektyw w zależności od rodzaju wykonywanych zdjęć.
Mnie najbardziej przydaje się ten z dużą ogniskową (zbliżeniem) i koniecznie ze stabilizacją obrazu ponieważ najbardziej lubię pochodzić z aparatem po bezdrożach i lasach, robiąc zdjęcia napotkanych ptaków i zwierząt, co nie jest jednak takie łatwe jak się z początku wydaje.
Jeśli ktoś woli fotografować krajobrazy lub robi zdjęcia w domu, obiektyw szerokokątny będzie najlepszym wyborem.
Dla osób fotografujących sport i zdjęcia ogólnie w ruchu, oprócz dużych zbliżeń konieczny będzie „jasny” obiektyw, oferujący duże światło, aby zdjęcia nie wyszły rozmazane (niestety, jest to najdroższy sprzęt, dobrej klasy obiektyw tego typu często kosztuje parę tysięcy).
Kategorii jest wiele, obiektywów jeszcze więcej, jedne lepsze, inne gorsze choć nie koniecznie tańsze – jak z aparatami. Fachowa porada jest niezbędna.

Zdaję sobie dobrze sprawę z faktu, że powyższy artykuł nie rozwieje wszystkich wątpliwości i nie udzieli odpowiedzi na wszystkie pytania dręczące osobę zamierzającą kupić swój wymarzony, cyfrowy aparat fotograficzny. Nie jest możliwe zawarcie wszystkiego w tak ogólnym opisie, w ogóle nie jest możliwe znalezienie najlepszej „receptury na papierze”, każdy człowiek ma swoje indywidualne potrzeby, do których należy dobrać odpowiedni dla tej osoby sprzęt, potrzeba najnormalniej w świecie porozmawiać.
Dlatego wszystkich borykających się z takim (fotografia) lub innym dylematem zapraszam serdecznie do sklepu MEDIAEXPERT w Zamościu gdzie pracuję, udzielę wszelkich potrzebnych rad i wskazówek, poprzez rozmowę znajdziemy najbardziej odpowiedni sprzęt dla Ciebie!

I najwżniejsze na koniec:
To nie sprzęt robi zdjęcia, tylko człowiek, od jego wrażliwości i umiejętności zależy końcowy efekt. Widziałem świetne zdjęcia z kiepskich aparatów oraz niezłe gnioty ze sprzętu wartego parę tysięcy...

Piotr Derkacz